Big Data – co to jest?

5 min
Anna Konieczna Marketing & PR Specialist

Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej jeszcze chyba nigdy nie miało takiego znaczenia w biznesowej rzeczywistości, jak właśnie dzisiaj. Do tego dynamicznie zmieniające się otoczenie dostarcza ogromne ilości informacji o niezwykłym potencjale. Nic dziwnego, że Big Data zyskuje na popularności na całym świecie. To bowiem połączenie wartości danych i informacji, ich sprawnego przetwarzania i umiejętnego wykorzystania. 

Big data

Czym jest Big Data? Definicja 

Big Data nie ma jednej, zestandaryzowanej definicji, co wynika m.in. z różnorodnego kontekstu posługiwania się tym terminem. Z całą pewnością możemy jednak przyjąć, że jest to zestaw działań polegających na pozyskiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu i analizie danych oraz informacji. Co istotne, zasoby te są ogromne i różnorodne, pochodzą z rozproszonych źródeł i powstają w sposób dynamiczny. Ich przetwarzanie nie odbywa się przy wykorzystaniu konwencjonalnych, powszechnie dostępnych sposobów (tradycyjne oprogramowanie do przetwarzania danych tutaj po prostu nie zdaje egzaminu). 

Definicja Big Data ukształtowała się na początku nowego millenium, choć początki dużych zbiorów danych sięgają lat 60. i 70. ubiegłego stulecia. Przełomowym momentem było tutaj z pewnością dostrzeżenie, jak ogromne ilości informacji generują m.in. użytkownicy Facebooka, czy YouTube’a. Po tym, jak opracowano platformę Hadoop (platforma typu open source do przechowywania i analizowania zbiorów Big Data) oraz opracowano bazy danych typu NoSQL, technologia Big Data zaczęła się rozwijać, choć jak podkreślają eksperci, po możliwości efektywnego wykorzystania jej potencjału dopiero zaczynamy sięgać. 

Chcąc odpowiedzieć na pytanie, co to jest Big Data nie sposób nie odnieść się do określających go atrybutów. Są to: 

  • VOLUME – ilość danych, informacji; 
  • VARIETY – różnorodność danych; 
  • VELOCITY – przetwarzanie informacji. 

Pokłady informacji podporządkowano zatem od początku tzw. trzem V, do których z czasem dodano kolejne atrybuty, a mianowicie VARIABILITY, czyli zmienność, oraz COMPLEXITY, czyli złożoność. 

Jakie są korzyści z Big Data? 

Wykorzystanie Big Data niesie ze sobą szereg korzyści. W zasadzie trudno o sektor gospodarki, w którym pozyskiwanie i umiejętne posługiwanie się informacjami nie przekładałoby się na korzyści ekonomiczne (redukcja kosztów), optymalizację działań, sprawność decyzyjną, czy też możliwości w zakresie szybkiego reagowania na zmiany rynku (przede wszystkim oczekiwań i potrzeb klientów).  

Big Data poprawia elastyczność funkcjonowania, co w wyjątkowo dynamicznym otoczeniu jest niezwykle przydatne, a wręcz konieczne. Dostęp do dużej ilości danych umożliwia także uzyskanie pełniejszych, niemal kompleksowych odpowiedzi na pytania dotyczące aktualnej i przyszłej sytuacji rynkowej. 

Do czego wykorzystuje się Big Data? 

Big Data niesie ze sobą ogromny potencjał w zakresie wykorzystania. Wszędzie tam, gdzie przetwarzanie wielkich ilości danych to konieczność lub skuteczne narzędzie w zdobyciu przewagi rynkowej, technologia ta stosowana jest na naprawdę szeroką skalę. O jakich branżach mowa? Przede wszystkim o branży finansowej, ubezpieczeniach i bankowości. W tym przypadku mamy do czynienia głównie z danymi dotyczącymi płatności, czy aktywności na kontach bankowych. 

Technologie Big Data wykorzystują także firmy wypuszczające na rynek własne aplikacje – to jedno z bardziej powszechnych narzędzi do legalnego pozyskiwania danych od klientów. Podobną sytuację mamy w przypadku portali internetowych. Korzystanie z nich przez użytkowników oznacza gromadzenie danych przez właścicieli portali. Informacje na ten temat zamieszczane są w regulaminach. 

Możliwość oceny ryzyka, prognozowanie trendów, czy też personalizowanie komunikacji marketingowej, jakie dostarcza Biga Data to potencjał, który wykorzystuje również branża produkcyjna i handlowa. 

Big Data Technology for Business Finance Analytic Concept.

Big Data – przykłady zastosowania 

Jeśli chodzi o zastosowanie Big Data, przykłady można by mnożyć, ograniczymy się jednak do tych najpopularniejszych. Gromadzenie, przetwarzanie, a następnie umiejętna analiza danych pozwala m.in. dostosowywać treść reklam do preferencji i zainteresowań odbiorców (przykład – targetowanie reklam na Facebooku). Dane pochodzące z mediów społecznościowych, czy też z odwiedzin witryn internetowych pozwalają także budować wartościowe relacje firmy z klientem. Innym zastosowaniem Big Data są rozwiązania klasy Business Intelligence, w których wykorzystuje się m.in. trendy konsumenckie, czy też opinie klientów. 

Jak przekonują eksperci w rekrutacji IT, jakich gromadzi Akademia Rekrutera, Big Data stanowi przyszłość biznesu i technologii, a tym samym szerokie pole możliwości w zakresie rozwoju kariery zawodowej. Data Analyst to specjaliści odpowiedzialni nie tylko za gromadzenie, ale i przetwarzanie danych oraz udostępnianie raportów na ich temat, czy też wizualizowanie informacji w nich zawartych.