Początki i rozwój akademii rekrutacji IT – Część 3

4 min
Dariusz Brzoska

Przełom roku 2018 i 2019 przyniósł mi pewną zmianę. Poza moimi dotychczasowymi obowiązkami  i aktywnościami w jakie byłem zaangażowany, zostałem poproszony o zaopiekowanie się zespołem ASTEK HR International. Była to grupa składająca się z 3 osób i działająca na kilka krajów poza Polską. Przede wszystkim Malezja, jak również Hiszpania, Portugalia, UK i kilka innych… 2 kolejne zaangażowane osoby do współpracy, czemu nie? Takich propozycji się nie odmawia…


Rok 2019 zaczęliśmy z 18-osobowym zespołem w ASTEK Polska i 2 osobami w ASTEK International. Całkiem spora „gromadka”… ale co mnie jeszcze bardziej ucieszyło, to że rotacja widocznie malała do poziomu 20% rocznie.

Rok skończyliśmy z 27 osobami w ASTEK Polska i 3 w ASTEK International. Jak do tego doszło? To był bardzo intensywny rok…


Wraz z rozwojem całej organizacji i zdobywaniem coraz większych możliwości sprzedażowych, w naszych głowach jedna myśl nie dawała nam spokoju. Brak naszej elastyczności. Mieliśmy coś jakby dedykowanych Rekruterów do poszczególnych lokalizacji. Gdzieś pojawiało się więcej możliwości sprzedażowych, czemu by nie zatrudnić kolejnej osoby do Działu HR? Gdzieś tych możliwości było mniej, spadały wyniki bo nie za bardzo było „na czym” pracować.


Każda organizacja ma swoje DNA i wypracowany model działania, ale jeśli warunki zewnętrzne się zmieniają, nie ma innej możliwości jak być wystarczająco elastycznym i „z głową” dostosowywać się do nowych warunków. Coś takiego zawitało i do nas. Widząc jak bardzo sinusoidalnie skaczą nam wyniki w poszczególnych oddziałach i zdając sobie sprawę z tego, ze jesteśmy zależni od ilości, a co ważniejsze jakości, naszych możliwości sprzedażowych, trzeba było wymyśleć trochę inny model działania. „Wymyśleć” to za dużo powiedziane, oczywiście nie stworzyliśmy nic innowacyjnego, ale cała zmiana działania kilkudziesięcioosobowego zespołu, nie była tak prosta jak się wydaje


Tutaj znowu działając na „żywym organizmie”, musieliśmy projekt po projekcie zmieniać działanie poszczególnych osób zarówno w naszym Dziale jak i poza nim. Powoli przyzwyczajaliśmy się do nowego zarządzania projektami. Co ciekawe dało nam to nowe możliwości i ogromne potrzeby zatrudnienia kolejnych osób do nowopowstałych zespołów oraz fundament pod budowę struktury w ostatecznej, obecnej wersji. Doszło nam 3 nowych Team Leaderów.


Każdy z obecnych 5 Team Leaderów jest osobą, która w organizacji była przede mną. To osoby, które od początku swoją ciężką pracą budowały swoją pozycję w firmie. Każdy Team Leader jest awansem wewnętrznym co również pokazuje pewien kierunek, w którym chcemy się poruszać.


Podsumowując, rok 2019 był rokiem zmian strukturalnych. Najwięcej z nich zaszło pod kątem funkcjonowania całego działu jak i poszczególnych w nim osób.
Zapłaciliśmy za to niestety wynikiem, bo wzrost był najniższy z dotychczasowych. Pomimo wzrostu ilości zatrudnionych osób rok do roku o 38%, to wzrost wyników zatrudnień per Rekruter/miesiąc zmienił się jedynie o 5% rok do roku, widać nie zawsze może być tylko kolorowo.


Po tym wszystkim z ogromną nadzieją i zainteresowaniem oczekiwaliśmy roku 2020…