Work-life balance. Definicja i przykłady

9 min
Anna Konieczna Marketing & PR Specialist
Spokojna kobieta, medytująca w pracy przy komputerze

Work-life balance, to równowaga pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym. To stan, gdy odczuwana satysfakcja z poszczególnych obszarów życia jest na równym, zadowalającym poziomie. Wydaje się to proste? Tylko w teorii, bo w praktyce osiągnięcie tego stanu dla wielu okazuje się prawdziwym wyzwaniem.

Jak pracodawca może pomóc w osiągnięciu work-life balance? Przykłady działań

Koledzy z pracy świętują urodziny w biurze

Szukasz pracodawcy z branży IT, który dba o work-life balance pracowników? Aplikuj do ASTEK. 

1. Dawanie wyboru

Praca zdalna, stacjonarna, hybrydowa – wszystkie formy mają swoich zwolenników i przeciwników, mają również swoje wady i zalety. Dobrze, gdy istnieje szansa wyboru najbardziej dogodnej dla siebie formy pracy. Podobnym przykładem dawania wyboru jest brak sztywno ustalonych godzin pracy, w zamian za możliwość rozpoczęcia jej w przedziale godzinowym, np. pomiędzy 7:00, a 11:00. Dzięki temu możesz dostosować plan dnia pod swoje potrzeby.

2. Dbanie o zdrowie fizyczne pracowników

Sport pomaga utrzymać dobrą kondycję zdrowia fizycznego i psychicznego. Pracodawcy, którzy wspierają tego typu inicjatywy cieszą się zwiększeniem satysfakcji z pracy w swoich zespołach. Przykładem takich działań są na przykład dofinansowania do karty na siłownię, umożliwianie udziału w biznesowych konkursach sportowych, pro-zdrowotne nagrody rzeczowe jak np. rower czy wspieranie sportowych pasji pracowników.

3. Dbanie o zdrowie psychiczne pracowników

Wielu z nas odczuwa potrzebę zadbania o swój stan zdrowia psychicznego. W tym celu pracodawcy organizują m.in. webinary psychologiczne, podczas których można posłuchać o work-life balance, radzeniu sobie ze stresem lub o organizacji czasu. Nierzadko pracodawcy oferują możliwość odbycia konsultacji psychologicznych, opłacanych z budżetu firmy.

4. Tworzenie miejsca pracy, w których chce się być

Atmosfera jest jednym z najważniejszych czynników mierzących zadowolenie z pracy. To ona ma wpływ na decyzję o pozostaniu w aktualnym miejscu lub przeciwnie – o jego zmianie. Wszystkim znane „owocowe wtorki”, wyjazdy integracyjne, konkursy z nagrodami, wspólne świętowanie urodzin i sukcesów sprawiają, że chcemy przychodzić do biura.

5. Jasne zasady gry

Pod tym hasłem kryją się jasno określone warunki pracy, konkretny zakres obowiązków, szacunek i zaufanie. Coraz bardziej powszechne stały się coroczne badania satysfakcji pracowników np. Great Place To Work, podczas których odpowiadają oni na szereg pytań dotyczących warunków zatrudnienia, ścieżki awansu czy satysfakcji z pracy. Dzięki temu, pracodawcy mają możliwość reagowania na pojawiające się z roku na rok nowe potrzeby.

Jak zachować work-life balance?

Businessman tańczy w swoim biurze

1. Odpoczywaj, kiedy tego potrzebujesz

Odpowiednia jakość i długość snu, krótkie przerwy w ciągu dnia i zasłużony relaks po pracy – warto abyś uwzględnił te elementy w swoim harmonogramie dnia. Wykonywanie obowiązków bez chwili wytchnienia, na dłuższą metę jest uciążliwe i może prowadzić do wypalenia zawodowego, chronicznego zmęczenia, a nawet depresji. Słuchaj uważnie swojego organizmu – najlepiej ustal „na sztywno” czas na odpoczynek. Zobaczysz, że czas przeznaczony na regenerację zwróci Ci się w jakości wykonywanej przez Ciebie pracy.

2. Miej (czas na) hobby

Posiadanie pasji jest bardzo potrzebne, bo pobudza kreatywność i pozwala poznać nowych, ciekawych ludzi. Niezależnie czy Twoje hobby jest związane z aktywnością fizyczną lub wymaga skupienia umysłowego, sam fakt oderwania się od codziennych obowiązków jest zbawienny dla umysłu.

3. Spotykaj się ze znajomymi

Z rodziną i przyjaciółmi świętujemy sukcesy i opłakujemy porażki. Podczas spotkania z bliskimi, organizm zaczyna wytwarzać serotoninę, która pozytywnie wpływa na nastrój. Dodatkowo w słabszych chwilach, spojrzenie na dany problem przez osoby trzecie może wnieść świeże podejście do jego rozwiązania.

4. Bądź produktywny w pracy

Choć koncepcja WLB powstała, by zwiększyć dbałość o życie prywatne, należy pamiętać, że życie zawodowe jest nie mniej istotne. Sfery te przenikają się i mają na siebie wzajemny wpływ. Pamiętaj, aby postępując zgodnie z koncepcją WLB nie stawiać kariery niżej na liście życiowych priorytetów. W trakcie pracy skup się tylko na wykonywanych obowiązkach zawodowych. Wspieraj innych w ich realizacji i staraj się nie przekraczać ustalonych terminów. Rozwijaj swoje umiejętności i poszerzaj wiedzę.

5. Oddziel te dwa życia

Choć nie jest to proste i czasem przynosisz pracę do domu i odwrotnie, pamiętaj, ze dzięki takiej zasadzie, masz „dwa życia”. W każdym z nich możesz odpocząć od tego drugiego i złapać potrzebny dystans. Aby to działało nie korzystaj z komunikatorów lub załatwiania prywatnych spraw w trakcie pracy. W domu, szczególnie pracując zdalnie pilnuj końca czasu pracy i po jego zakończeniu nie zaglądaj do komputera w kwestiach zawodowych.

Plusy work-life balance dla pracownika i dla pracodawcy

Spotkanie biznesowe w biurze

1. Efektywność

Przemęczony i zestresowany człowiek jest mniej produktywny, a nadgodziny wcale nie wpływają pozytywnie na jakość czy ilość wykonywanych przez niego obowiązków. Byś był produktywny i aby Twoje działania były efektywne musisz być wypoczęty i nie możesz być przytłoczony. Dzięki temu dobrze wykonasz swoją pracę co przyniesie satysfakcję zarówno Tobie, jak i pracodawcy.

2. Lojalność

Pracodawcy, którzy budują kulturę WLB mają szanse na zmniejszenie rotacji w swoich zespołach. Pracownicy doceniają te firmy, dla których kwestie zdrowia psychicznego pracowników są istotne. Dodatkowo wpływa to na pozytywne opinie pracowników na temat miejsca pracy oraz  zwiększenie ich zaangażowania w wewnętrzne projekty oraz w programy ambasadorskie.

3. Zdrowie

Pracownik, który nie stresuje się swoja pracą, rzadziej choruje. Jak wiadomo stres może doprowadzić zarówno do problemów ze zdrowiem psychicznym (m.in. nerwica, depresja, stany lękowe), jak i fizycznym (m.in. wrzody, bóle kręgosłupa, problemy skórne). Zdrowi pracownicy nie korzystają ze zwolnień lekarskich, a poprzez znacznie lepsze samopoczucie są bardziej produktywni, zaś ich praca jest efektywniejsza.

4. Satysfakcja

Czas na pracę, rodzinę, hobby i relaks jest tak samo potrzebny, dlatego tak istotne jest, aby każdy obszar Twojego życia był odpowiednio zadbany. Kiedy czujesz, że masz czas na wszystko jesteś szczęśliwszy i masz więcej energii do kolejnych wyzwań, jakie przynosi życie prywatne i zawodowe.

5. Kreatywność

Głowa pełna pomysłów, gotowość proponowania rozwiązań każdego problemu, charyzma i błyskotliwość – kto z nas nie chciałby być tak oceniany? Jednak zmęczenie, brak odpowiedniej ilości snu czy stres, zabija kreatywność i zdolność logicznego myślenia. Odpoczynek, sprzyjająca atmosfera pracy i zaufanie to elementy, które budują pozytywne środowisko do bycia kreatywnym.

Jak nauczyć się work-life balance?

Młoda piękna kobieta czyta książkę leżąc na kanapie

1. Planuj

Zaplanowanie wszystkiego jest niemożliwe, dlatego czasem warto być spontanicznym. Kiedy jednak czujesz, że tracisz kontrolę, warto abyś stworzył „plan naprawczy” i podążał za wyznaczonymi celami. Posiadając jasno określone zadania i przypisane im terminy, znacznie łatwiej będzie Ci kontrolować, ile czasu poświęciłeś na daną czynność oraz ocenić czy był on wystarczający. Pamiętaj, by stosować metodę małych kroków!

2. Czytaj książki o work-life balance

Jeśli nie masz pomysłu jak zapanować nad aktualną sytuacją, sięgnij po książkę o work-life balance. Księgarnie posiadają w swoim asortymencie lektury o tej tematyce napisane zarówno przez polskich jak i zagranicznych psychologów i badaczy. Dzięki rozpoznaniu swojego problemu, znajdziesz sposób na osiągnięcie satysfakcji ze swojego życia.

3. Słuchaj swojego wewnętrznego głosu

Jasne, możesz inspirować się dokonaniami innych, jednak pamiętaj, że Twoje potrzeby i to co czujesz nie zawsze będzie jednakowe jak u nich. Nie zawsze to co służy komuś, będzie też dobre i dla Ciebie. Znajdź chwilę i spytaj siebie o miniony tydzień. Uświadom sobie, co przyniosło Ci trudność, a z czego jesteś dumny i czujesz się spełniony. Takie zadanie, pozwoli Ci zastosować odpowiednie rozwiązania, by łatwiej sprostać wyzwaniom kolejnych tygodni.

4. Rutyna Twoim przyjacielem

Aby wyrobić w sobie nowy nawyk potrzebujesz czasu i cierpliwości. Nie przejmuj się, gdy nie od razu uda Ci się zrealizować swój plan. Wytrwaj w postanowieniu osiągniecia lepszego jutra. Przykładem rutynowych działań mogą być m.in. stała pora kładzenia się spać, posiłków i czasu na relaks.

5. Praktyka czyni mistrza

Aby dojść do mistrzowskiego poziomu w jakiejkolwiek dziedzinie, należy ćwiczyć. Stosuj się do powyższych zasad, a z czasem obniżysz poziom stresu i poczujesz, że kontrola nad Twoim życiem wraca w Twoje ręce. Aby osiągnąć zamierzone cele, a przede wszystkim satysfakcję z życia, musisz jasno określić swoje plany.